SERWIS GENEALOGICZNY - GENEALOGICAL RESEARCH
• Gromadzenie oraz analiza danych
• Dostęp do aktualnej bazy - kontakt
• Gotowe genealogie do wydrukowania w formacie pdf



Materiały do Polskiego Słownika Biograficzno-Genealogicznego

Materials for Polish Biographical and Genealogical Dictionary


sobota, 15 kwietnia 2017

Giżycki

Giżycki h. Gozdawa, stara rodzina mazowiecka, której protoplastą jest Krystyn z Giżyc, wojewoda płocki. Gniazdem rodu mają być Giżyce w pow. gostyńskim, lecz sami Giżyccy również założyli kilka wsi o tej nazwie w różnych częściach kraju, m. in. w pow. lubelskim, parafia Kock (Krzep. Mał.).
Różne gałęzie rodu Giżyckich osiedliły się w Wielkopolsce, na Wołyniu, Rusi Czerwonej, Podolu i Litwie. Według Kosińskiego, przedstawiciele tej rodziny w XIV wieku, Piotr i Paweł Gozdawici Giżyccy, oddawszy wielkie usługi królowi Kazimierzowi Wielkiemu na Rusi Czerwo-nej, otrzymali w nagrodę rozległy obszar ziemi w pow. sanockim i przez swych potomków są protoplastami kilku rodzin osiedlonych na Rusi, m. in. Bireckich i Humnickich. W różych okresach czasu do Giżyckich należały m. in. dobra Gozdowo, Giżyce, Sąchocin, Kuchary, Myślibórz, Gozdowo, Umiastowo, Bieniewo, Sobienie, Piotrkowice, Tarnów, Ruda i Wólka Tarnowska, Boguszkowo, Żelazna, Osiemborowo, Rożniszewo i Zagroby na Mazowszu, głównie w ziemi czerskiej i w pow. wareckiem, Falków w pow. opoczyńskim, Bogdanówka na Wołyniu, Bereżanka na Podolu, Łosie w pow. żydaczowskim i inne. Z nich: 1 biskup, 1 wojewoda i 2 kasztelanów 1440 — 1769. — Paweł z Giżyc (zm. 1463), biskup płocki. Mikołaj (zm. 1637), kasztelan czerski, protoplasta gałęzi wołyńskiej. Bartłomiej (zm. 1768), kasztelan wyszogrodzki.
Genealogia
(osób: 236)
 

• ALBERTYNA Giżycka (1826-20 II 1917), c. Jana Nepomucena i Józefy Walewskiej, właścicielka dóbr Mołoczki i Nosówka na Wołyniu; zm. w Wiedniu; m. (3 XI 1861 Mołoczki) Franciszek Ksawery hr. Saryusz Zamoyski h. Jelita (8 IX 1826-20 XI 1916), s. Józefa i Eleonory hr. von Abensperg und Traun, szambelan i pozasłużbowy rotmistrz wojsk austriackich; pochodził z linii węgierskiej rodu Zamoyskich; ur. Petronell, zm. Wiedeń; Maria, Eleonora – hr. Zamoyskie. 

• JAN Marek Antoni Giżycki (1844-po 1882), s. Kazimierza i Anny Żukowskiej, profesor gimnazjum w Dorpacie i Mitawie, kandydat filologii, radca stanu; dziedzic Bogdanówki na Wołyniu; ur. w Michnówce; ż. (1876 Berdyczów) Modesta Laura Leśniewicz h. Półkozic (ok. 1850-po 1882), c. Tytusa z Wiktorówki i Joanny Giżyckiej h. Gozdawa; dzieci: Iwon, Franciszek, Janina, Julia.

Źródła: Bon. t.6/60-67; Bork. Rocz. t.2/465-467; Kos. t.4/113-128, t.5/77-81; Krzep. Młp.; Nies.; Semk. 155.


Giżycki h. Nałęcz, rodzina sieradzka; z niej 1 kasztelan 1678. 

Źródła: A.A. Kosiński, Przewodnik Heraldyczny, T.1.

11 komentarzy:

  1. Witam. Interesuję się losami Giżyckich, zstępnych hr. Franciszka Ksawerego Nereusza Giżyckiego z Giżyc herbu Gozdawa syna Tadeusza. Miał dwóch braci. Wiem, że był żonaty z Barbarą Skowrońską, z która miał czworo dzieci: Annę, która wyszła za Antoniego Ilaszewicza, Marię - żonę Michała Ilaszewicza, Teklę Władysławę - mąż nieznany, wyszła za mąż w Wiedniu w 1849r. oraz syna Kazimierza ur. w 1821r. Linia po mieczu wygasła. Szczególnie interesują mnie losy dzieci Anny, Marii i Tekli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem praprawnuczka Anny lub Marii. Mogę udzielić pewnych informacji l, ale muszę wiedzieć komu i po co.

      Usuń
    2. Witam. Fascynują mnie losy rodziny o.Anioła Madejewskiego. Podróżując kilkakrotnie natknęłam się na ślady rodziny mamy o. Anioła (np. Warszawa, Lwów, Jasło).Udało mi się ustalić związki rodzinne Marii Giżyckiej babki o. Anioła, losy jego rodzeństwa, odszukałam dokumenty ślubu Władysławy Tekli po mężu Dobrzańskiej w 1850r. tuż przed śmiercią ojca w Drohobyczu. Anna na pewno miała syna Aleksandra, który mieszkał w okolicach Kałusza. Czy miała więcej dzieci , nie wiem. Śladów Kazimierza nie znalazłam. Wiem także , że rodzeństwo nie zostawiło męskich potomków. Oczywiście dotarłam do wielu innych ciekawych informacji o związkach i czynach członków rodziny ( np. Waleriana czy Ludwika). Niestety nie udało mi się dotrzeć do dokumentów czy wspomnień o dzieciach i potomkach Anny, Władysławy czy Kazimierza. A warto o nich pamiętać.

      Usuń
  2. Witam. Zapomniałam dodać, że linia po Marii z Giżyckich i Michała Ilaszewiczów wygasła w 1951r.Mieli trzy córki tj. Marię i Michalinę (bliźnięta), Bronisławę - zmarły bezpotomnie oraz syna Kazimierza -zakonnika zmarłego 1951r.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, proszę Anonimową z "19sierpnia 2019r." o kontakt. Znalazłam bowiem kilka śladów rodzin Anny. Marii i Władysławy. Maria i Michał Ilaszewiczowie mieli córkę Aleksandrę i to ona ze związku z Wincentym Madejewskim miała córki Marię, Bronisławę, Michalinę i syna Kazimierza Władysława. Zmarli bezpotomnie. Anna z Giżyckich miała ze związku z Antonim Ilaszewiczem syna Aleksandra, który ożenił się z Józefą ze Skowrońskich. Czy mieli więcej potomstwa - nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę o kontakt mailowy bar_ka@yahoo.com
      W międzyczasie ustaliłam, że moją praprababką była Anna, która miała oprócz syna Aleksandra, o którym nie wiedziałam, i ewentualnie innych dzieci, córkę Franciszkę Xawerę, moją prababkę. Wyszła ona za mąż za Rudolfa Unieszowskiego herbu Janina, z którym miała dwie córki: moją babkę Marię i drugą, której imienia nie znam. Maria wyszła za mąż za Eugeniusza Dąbrowa Kocowskiego. Mieli pięcioro dzieci: Kazimierza, Wandę Stanisławę, Janinę Wandę, Bronisława i Adama - mojego ojca. Wszyscy prócz Bronisława mieli rodziny, niektóre osoby jeszcze żyją we Wrocławiu i Krakowie. lub Krośnie.

      Usuń
    2. Tu Anonimowa z 19 sierpnia - proszę o kontakt na bar_ka@yahoo.com

      Usuń
    3. Aleksander Ilaszewicz i Józefa ze Skowrońskich mieszkali w Mysłowie w okr. kałuskim, mieli pięcioro dzieci (tak przynajmniej wynika z wpisów w księgach metrykalnych parafii Kałusz):
      Marię Antoninę Józefinę (ur. 24.01.1880); bliźniaczki Jadwigę i Annę (ur. 23.01.1882);Józefa Aleksandra (ur. 12.03.1885)i Antoniego (ur. 9.06.1887). W tych samych księgach jest wpis, że matką chrzestną Antoniego była Aleksandra Uniszewska. Jest to prawdopodobnie starsza córka Franciszki Xawery z Ilaszewiczów i Rudolfa Unieszowskiego, siostra mojej babki Marii (pisownia nazwiska Unieszowski dość długo była nieustabilizowana). W opowieściach rodzinnych pojawiała się bowiem "Ciocia Ola", ale ja już nie mam o niej żadnych informacji. Przy okazji: w poprzednim wpisie wkradła się omyłka drugie imię Janiny brzmi Zofia, nie Wanda.

      Usuń
  4. Witam jestem wnuczką Feliksa Giżyckiego h.Gozdawa linia pochodzi od kasztelana czerskiego Rodzina Gizyckich była m.in fundatorem koscoła w Rozniszewie, z archiwalnych informacji wynika że po 300 latach sprzedali majątek w Rozniszewie i Zagroby,Mój dziadek Feliks jest synem Jana Giżyckiego ,który m.in miał siostrę Stanisławe oraz brata Walerego Giżyckiego który prawdopodobnie osiadł w Warce.Prosze o kontakt irwach@intetia.pl protoplastów tej linni

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem corką Kazimierza Józefa Giżyckiego syna Józefa Giżyckiego. Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pozdrawiam wszystkich Giżyckich z Wielkopolski.

    OdpowiedzUsuń